Gå til forsiden
MENU

Bliver ungdomstrænere forført af "hurtigere, højere, stærkere," når de skal sætte hold?

TEMA RELATIV ALDERS EFFEKT: Et nyligt dansk studie har afsløret, at Relativ Alders Effekt både findes i breddeungdomsfodbold og eliteungdomsfodbold. Men hvordan kommer det til udtryk? Hvilken betydning har det? Og hvilke løsningsmodeller kan tages i brug? Dette indlæg af Knud Ryom bragt i PLAYMAKER undersøger problematikken.

Rostgaard_Andersen_Aopgave.jpg
AF: Knud Ryom, Postdoc, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet.

Et nyligt dansk studie har afsløret, at Relativ Alders Effekt både findes i breddeungdomsfodbold og eliteungdomsfodbold. Men hvordan kommer det til udtryk? Hvilken betydning har det? Og hvilke løsningsmodeller kan tages i brug? Dette indlæg af Knud Ryom undersøger problematikken.

Følgende udklip er fra et akademimøde ved et professionelt fodboldakademi i England (klubben befinder sig for nuværende i the Championship, den næstbedste liga i England). Det er fra en kommende artikel om talentakademier i England, hvor forskergruppen undersøgte miljøet i relation til talentudvikling (Wixey, Ryom & Kingston, in press). De implicerede er deltagerne fra mødet (som bestod af trænere og ledelse på akademiet), hvor der skulle tage stilling til akademi spillernes udvikling:

"Ungdomstræneren fortsætter ned ad listen og stopper ved Nicholas, en 14-årig centerforsvarer. Nicholas har positive bemærkninger i forhold til sine tekniske, taktiske og mentale evner.

Justin bemærker hans fysik: ”Nicholas’ svage område er hans fysisk. Han er lidt tungere end de andre drenge, lav statur og er ikke så mobil. Ser man på hans mor, er hun af en kortere statur, så vil han vokse? Jeg ved det ikke [han efterlader denne erklæring hængende i luften]. Han er imidlertid rigtig god på de andre områder, så det er bare vores bekymring i øjeblikket, og vi må måske bare vente og se…?“.

Rekrutteringslederen [ansvarlig for rekruttering af spillere red.], afbryder træneren: ”Er han en af dine startende forsvarsspillere?”

Træneren holder en kort pause og svarer derefter: ”Nej, ikke i øjeblikket.”

Rekrutteringslederens svar kommer prompte: ”Hvorfor spilder vi så tid på ham?”

Træneren stopper sig selv i at svare for hurtigt. Rekrutteringslederen er højere oppe i akademihierarkiet. Rekrutteringslederen fortsætter utålmodigt: ”Jeg kan ikke huske en spiller med Nicholas statur på nuværende tidspunkt, som er kommet igennem nåleøjet. Jeg kan ikke tænke på én. Derfor er jeg usikker på, hvorfor vi spilder tid på ham, og han optager en holdplads, når jeg kan gå til de lokale klubber og få et fysisk eksemplar og derefter træne dem op. Vi bør ikke spilde tid på en dreng, der ikke vil vokse, og som ikke er i din start-11”. Træneren svarer hurtigt på denne kommentar: ”Men det er enormt gætværk, vi ved ikke om han vil vokse”. En udbredt diskussion opstår i rummet mellem trænerne. Rekrutteringslederen tager igen ordet: ”Men Nicholas er ikke engang blandt dine favoritter lige nu i start-11? Han kommer ikke til at vokse, han er ikke i start 11, lad os slippe af med ham [frigive ham]”. Træneren gentager sig selv: ”Men at sige, at han ikke vil vokse, er bare en antagelse, som jeg har svært ved at acceptere, at vi skal smide ham ud på baggrund af.”

Rekrutteringslederen svarer: ”Men er der nogen her i rummet, som kan huske en spiller, der med Nicholas nuværende statur, spiller professionel fodbold i dag?” Træneren kan se at hans pointe ikke bliver værdsat, samtidig med at der ikke synes opbakning fra resten af hans trænerkollegaer. Træneren vælger derfor taktisk at bevæge sig videre til andre emner (uden at tage en konklusion i den aktuelle situation)."

Overstående udklip illustrere de dilemmaer som professionelle ungdomstrænere kan befinde sig i, når det gælder talentidentifikation og talentudvælgelse. Talentudvikling er ikke nogen simpel proces, samtidig foregår den ofte med udgangspunkt i tidligere erfaringer, anekdoter og fornemmelser, som casen herover beskriver. En af de store udfordringer forbundet hermed kan være udvælgelse af relativt ældre spillere (født tidligt på året, 1 og 2. kvartal), på bekostning af relativt yngre spillere (født sidst på året 3 og 4. kvartal). Det er denne problematik vil vi nu søge at dykke længere ned i.

Læs hele indlægget her

Seneste nyt fra "Fodboldspillet"