Gå til forsiden
MENU

Hvordan trænes kreativitet i fodbolden?

Hvordan trænes kreativitet, så vi kan få flere kreative genier på fodboldbanen? Hvad er kreativitet i fodbold egentlig? Det sætter denne artikel fokus på, og så er der en klar opfordring til de danske fodboldtræner Tag legen og boldglæden seriøst ved at give børn og unge udfordringer, der hjælper dem med at være kreative, og gør det acceptabelt at fejle.

Mikkel Damsgaard
AF: Ludvig Johan Torp Rasmussen, ph.d., Postdoc ved Sport & Social Issues, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet.. Foto: www.fodboldbilleder.dk

Kreativitet forbindes ofte med både det gale og det geniale - noget alle, der holder af de store kreatører i fodbolden, vist sagtens kan nikke genkendende til. Senest at se Herrelandsholdets unge Mikkel Damsgaard, der trods sin unge alder, har drevet gæk med mange store fodboldprofiler.

I artiklen herunder gribes ovenstående tema videnskabeligt an af Ludvig Johan Torp Rasmussen, ph.d., Postdoc ved Sport & Social Issues, Institut for Medicin og Sundhedsteknologi, Aalborg Universitet. Artiklen er oprindeligt i sin fulde udformning bragt på Forskerzonen.dk og efterfølgende på www.gamenchanger.nu. Link til den fulde atikel findes nederst på siden.

Er kreatøren gal eller genial?

På tværs af discipliner og kulturer er det dog udbredte misforståelser, at kreativitet er et produkt af det enlige geni, et prædikat af en gal mands værk, eller en gave, som er skænket af guderne til særligt udvalgte.

Det medfører, at kreativitet fejres som ‘overmenneskeligt’.

Da kreativitet i høj grad forbindes med det ekstraordinære, tror mange selvudnævnte eksperter, at det kun er de allerbedste spillere, der kan være kreative.

Det passer bare ikke. Forskning viser, at følgende fire ting gælder for kreativitet og fodbold:

  1. Alle spillere kan være kreative
  2. Fodbold kræver kreativ handlen
  3. Kreativitet kan trænes i fodbold
  4. Kreativitet er en relationel proces

Hvordan det er tilfældet, kommer jeg ind på i resten af artiklen.


Alle kan være kreative

I krydsfeltet mellem den psykologiske og -pædagogiske idrætsforskning argumenteres der for, at kreative handlinger opstår i samspillet mellem spilleren og miljøet.

Spillerens kreative handlinger er blandt andet afgjort af:

  1. deres kreative og kropslige færdigheder, samt erfaringer fra forskellige idrætskontekster
  2. den måde de møder situationen på (for eksempel med en legende indstilling)
  3. de materialer er er til rådighed i situationen (for eksempel bolden og underlaget)
  4. de sociale krav og forventninger, som gælder i situationen (for eksempel spillestil og krav).


Det betyder, at kreativitet ikke er medfødt, men at alle spillere har mulighed for at være kreative under de rette omstændigheder.

Kreativitet er for alle fodboldspillere, uanset hvilken position de spiller, uanset hvilken rolle de har på holdet, og uanset hvilket niveau de spiller på.

Kreativiteten er altså ikke reserveret til de spillere, der er i stand til at gøre noget ekstraordinært med bolden i duel- eller pasningsspillet.

 

Kreativitet er essentielt i komplekse spil

Én af årsagerne til, at alle spillere kan og bør træne kreativitet, er, at det forbereder dem på fodboldspillets særlige arbejdskrav. Det hjælper dem med at håndtere spillets høje kompleksitet.

Da der sker mange ting på samme tid, er spillet så usikkert og uforudsigeligt, at alle aktioner ikke kan planlægges på forhånd. Derfor vil stereotypt spil hurtigt blive ineffektivt.

Denne kompleksitet medfører, at spillerne skal forholde sig åbent og spontant til spilsituationer, der konstant forandrer sig, og hvor resultatet af deres handlinger er uvist.

De skal eksempelvis håndtere unikke situationer, tilpasse deres spil til nye forhold (for eksempel udskiftninger), samt løse uforudsete problemer, der opstår i løbet af kampen.

Kreativitet er altså ikke useriøs og barnlig træning, men handler om at fremme nogle særlige kvaliteter, der er afgørende på allerhøjeste niveau. Dette gør man dog bedst med en legende tilgang.


Kreativitet kan trænes i fodbold

Ovenstående understreger præmissen om, at kreativitet opstår i samspilet med miljøet og ikke bare er noget, den enkelte spiller bærer rundt på. Det er i spilsituationer, hvor spillerne ikke kan gøre det, de plejer (eller det de har planlagt), at kreativiteten for alvor kommer på banen. Hermed trænes kreativiteten ved at skabe situationer, hvor spillerne ‘tvinges’ til at gøre noget anderledes.

I denne sammenhæng kan kreativitet defineres som en legende og nysgerrig udforskning af nye og uvante handlemuligheder i åbne opgaver, hvor der er flere funktionelle løsninger.

På jævnt dansk vil det sige, at kreativitet er en proces, hvor spillerne eksperimenterer med idéer, der er nye eller uvante for den enkelte spiller, eller det pågældende fodboldhold.


Træning i at gøre det uventede

Fra dette perspektiv trænes kreativiteten ved at designe øvelser, hvor spillere udfordres til at gøre noget, de ikke plejer at gøre til fodboldtræning.

Det handler således om at udforme opgaver, der hjælper dem med at opdage, opfinde, afprøve og udnytte løsninger, som enten overskrider 1) deres vanlige handlerepertoire og/eller 2) de vanlige krav og forventninger i situationen.

Disse opgaver kan potentielt fremme spillernes åbenhed, nysgerrighed, mod, spontanitet og initiativ, samt deres evne til at til at løse nye og uvante problemer.

Det er kvaliteter, der er vigtige for at udnytte uventede muligheder i kampens hede.

Kreativitet handler om glæden ved spillet

Fodboldtrænere, fodboldkommentatorer og fodboldelskere skal passe på med udelukkende at opfatte kreativitet som evnen til at overraske modstanderen og/eller skabe favorable situationer.

Vi skal ikke glemme, at det helt grundlæggende handler om glæden ved spillet, altså om legen, nysgerrigheden og opfindsomheden, der skal fastholdes fra barnsben.

Havde Laudrup og Eriksen ikke haft disse dyder med sig, ville de sandsynligvis ikke være nået til samme højder.

Så her en opfordring til alle danske fodboldtrænere: Tag legen og boldglæden seriøst ved at give børn og unge udfordringer, der hjælper dem med at være kreative, og gør det acceptabelt at fejle.

Er der en bonus ved dette? Ja!

Det understøtter fokus på spillernes langsigtede idrætsdeltagelse og personlige udvikling, samt agerer modpol til præstationssamfundets krav om effektivitet.

LÆS MERE

Læs mere uddybende og få den fulde artikel på www.gamechanger.nu - BEMÆRK: Artiklen, der henvises til blev udgivet før Danmarks kamp mod Finland i sommeren 2021 og oprindeligt bragt på forskerzonen.dk.

 

 

 

Seneste nyt fra "Fodboldspillet"