Gå til forsiden
MENU

Team Danmark lancerer nyt restitutionskoncept

Simple og lavpraktiske råd tilgængelige for alle

250414-team-danmark.jpg
AF: DBU

Sørg først og fremmest for at dine udøvere træner godt, spiser rigtigt og sover nok. Men glem heller ikke, at de skal have et godt og ustresset socialt liv. Og når det er på plads - så husk også lige at få spillerne til at varme op og ned - og hvis det skal være helt optimalt, må spillerne også gerne hoppe i et koldt bad efter træningen eller tage kompressionstøj på. Så kører det. Så er dine spillere godt på vej til at følge nogle af de grundlæggende anbefalinger i Team Danmarks nye restitutionskoncept.

Restitution eller ’recovery’ er et område i stor vækst indenfor eliteidrætten, for de fleste elitemiljøer er nået dertil, hvor man er kommet  op på at træne et maksimum af, hvad der er praktisk og fysiologisk muligt. Der kan ikke puttes flere træningstimer ind i programmet. Men der, hvor der kan sættes ind, er i hverdagens små detaljer, der er med til at gøre atleterne hurtigere friske og hurtigere klar til at træne igen - og med større kvalitet.  

’Da Team Danmark startede med at forberede januars landstrænerseminar tilbage i oktober 2013 satte vi os for at samle al viden om restitution. Der skulle sættes systematisk fokus på denne del af eliteoptimeringen, så restitution blev en fast integreret del i alle grundkurser,’ forklarer tovholder på Team Danmarks Restitutionskoncept, Fysisk Træner og Sportsfysiolog Mads Brink Hansen. 

Satsningen er nu blevet omsat til kontant praktik. Team Danmark har netop lanceret et netbaseret centralt site, der kan findes på nedenstående link på Team Damarks hjemmeside og på smartphone mm. Meget af den eksisterende viden har længe været tilgængelig spredt ud under forskellige fagområder på hjemmesiden – men nu er alt samlet under et link. 

’Vi har dog begrænset, hvor meget detaljeret viden vi lægger ud, for det er vigtigt, at materialet ikke bliver for teksttungt.  Vi har tilstræbt at gøre konceptet simpelt og lavpraktisk. Det gælder netop om at afmystificere området. 

Vores restitutionskoncept ligger i et spændingsfelt mellem, hvad vi ved der foregår, hvad videnskaben siger og ikke mindst, hvad det praktisk kan lade sig gøre at gennemføre i en typisk dansk kontekst. Det sidste punkt er vigtigt, for hvis vi anbefaler tiltag, der ikke er praktisk mulige at gennemføre for atleterne – så skyder vi os selv i foden.

Og vores erfaringer fra det projekt, vi tidligere har kørt med badmintoneliten er, at anvendelsen af de forskellige tiltag falder markant, hvis det kræver en for stor indsats.

Det nye koncept er opstillet i en trekantet model, hvor de helt basale elementer af restitutionen ligger i bunden. Det er indenfor grundelementerne - træning, kost, søvn og mental opladning – at langt over 90 procent af effekten af gennemtænkt restitution ligger. I toppen af kransekagen finder man de andre ’luksustiltag’, man kan kaste sig over for at optimere de sidste 5-8 procent. Eksempelvis at bruge kolde bade efter træning, kompressionstøj, massage, mindfulness, udspænding og lignende. Derfor er det vigtigt, at de kommende brugere ikke læser oppefra og ned men nedefra og op. I hverdagen er det ligeledes vigtigt, at restitution er noget man gør i hverdagen og kan slække på i konkurrencesituationer, hvor det netop kan være svært at få sovet og spist, som man plejer. Der er mange, der praktiserer restitutionen den anden vej rundt og kun tager anbefalingerne frem, når det brænder rigtig på. 

Team Danmark fysiologens indtryk er, at der er masser af miljøer, der sagtens kan blive bedre til at udnytte effekten af gennemtænkt restitutionsarbejde. Der er mange, der slet ikke ved, hvad de går glip af. Det gælder også fodbolden i Danmark, vurderer Team Danmark konsulenten, uden han dog har arbejdet specifikt med dansk fodbold. Til gengæld ved han, at man arbejder meget mere målrettet med restitutionen i England – blandt andet Liverpool bruger restitutionen systematisk.

’Selv blandt de bedste atleter i Danmark, er der mange, der ikke er bevidste om, hvor meget de får sovet. Ofte tror elitesportsfolkene, at de sover mere end de gør, og der er mange, der tror de ligger og slapper effektivt af på sofaen – hvor de måske rent faktisk ligger og stresser over at skulle hente børn eller forhandle den næste sponsoraftale på plads,’ uddyber Mads Brink Hansen.

’Vores ambition med konceptet er at få flere til at drage nytte af restitutionsanbefalingerne – eller i det mindste få sat gang i refleksionen, så flere kan blive bedre til at restituere, når de ikke træner. Men vejen til succes er ikke løftede pegefingre. Den bedste effekt får vi ved at få atleterne til at prøve restitutionsteknikkerne i en periode. For når de først mærker på egen krop, hvordan det virker og hjælper dem, så bliver de motiverede til at fortsætte. Derfor lægger vi i Team Danmark også stor vægt på at lade anbefalingerne blive kommunikeret ud gennem atleter, der giver deres egne positive erfaringer videre. Hvis de bedste går forrest og viser, hvordan de arbejder med de her forhold i deres hverdag, så har det en helt anden effekt ,’ slår Mads Brink fast.

Team Danmark-tovholderen på restitutionsprojektet er ikke selv i tvivl om, hvad det sværeste ved restitution er. Svaret er helt simpelt: Det sværeste er, at få folk til at gøre det! Stort set alle kan nikke genkendende til de gode råd og ved, at det eksempelvis er godt at jogge af og strække ud. Men at få det gjort i dagligdagen er noget helt andet.

’Derfor er der brug for trænerne og klubberne til at skubbe på med både viden og initiativer. For eksempel kan klubberne blive bedre til at stille restitutionsrigtige måltider klar efter træning, og trænerne kan blive bedre til at skrive restitutionen ind i deres træningsplanlægning, så spillerne kan se i dagens program, at der både skal varmes op og ned og måske gøres plads til et koldt bad efter træning – og at disse elementer altså hører med til den samlede træningstid,’ forklarer Mads Brink.

Hvis man har lyst til at se et eksempel på, hvordan restitutionskonceptet kan se ud i den mest ambitiøse udgave, så anbefaler Mads Brink, at man klikker ind på det australske sportsinstituts hjemmeside. Australien er helt klart det land, der er længst fremme med både forskning og brug af restitution, og på deres hjemmeside kan man besøge det imponerende australske ’restitutionshus’, hvor drømme-scenariet er levet ud. Et helt hus fyldt med alle mulige slags bassiner, brusere, massagestole, afslapningslounger, massører, fysioterapeuter, diætister og masser af specielle drikke og fødevarer.

Selvom Mads Brink har brugt mange arbejdstimer på at få lanceret det danske restitutionskoncept, så slutter han alligevel med at slå fast: ’At når alt dette er sagt, så skal man også huske ikke at gøre det her til mere end det er! Hvis du træner, sover og spiser dét, du skal - så er det knap så nødvendigt at bekymre sig over så meget mere!’ 

Link til Team Danmark Hjemmeside 
Link til det australske ’recoveryhouse´

Seneste nyt fra "Form og fysik"