Gå til forsiden
MENU

Elite A-Youth: 10 trænere med speciale i ungdommen

Ungdomsårgangene kræver en helt særlig tilgang, og derfor blev den nye træneruddannelse Elite A-Youth oprettet sidste år. Nu har den sidste træner været til eksamen, og dermed har dansk fodbold nu 10 trænere med speciale i teenage-tanker og ungdomslogik.

2016_A_youth 812x568.png
AF: DBU Kommunikation

Da græsset endnu var dækket af sne, og kalenderen fortsat sagde 2015, begav et lille kuld på 10 A-trænere sig ud på nye stier i det danske trænersystem. På stiens skilt stod der: Elite A-Youth.

Turen tog lidt over et år, og i midten af april kom den sidste træner – Søren Weber Juul - også til vejs ende. Han kan nu, ligesom de ni andre, kalde sig Elite A-Youth-træner.

”Det har været en fed uddannelse og fed rejse! Det hele var nyt, så vi vidste ikke helt, hvad vi gik ind til. Ny viden, nye udfordringer. Vi hævede os ligesom op i en helikopter og kiggede på begreber som kultur, miljø og omstændigheder frem for kun de klassiske fodboldbegreber – teknik, taktik og så videre. Og så var det fedt at mødes i et forum, hvor vi alle sammen beskæftiger os med unge elitespillere,” fortæller Søren Weber Juul.

Men selv for en garvet træner, der blandt andet har ført Brøndby IF’s U17 hold til mesterskabet, og som i dag er talentchef i FC Roskilde, var det ikke uden prøvelser.

”Vi blev bragt ud, hvor vi ikke har været før. Der var noget virkelig hardcore teori, hvor vi skulle prøve at lave det om til praktisk arbejde med den aldersgruppe, man arbejder med. Og så blev vi udfordret på at tænke andeledes, så vi ikke bare bekræfter hinanden i det, vi har lært tidligere,” siger Søren Weber Juul.

Og så var der liiige en udfordring mere for den 34 årige A-træner – nemlig at forstå, hvordan teenagere overhovedet tænker.

”Vi havde blandt andet et vildt spændende oplæg om teenage-hjernen. Det var vildt inspirerende, for der sker utrolig mange ting ’deroppe’. Så det var spændende at få indsigt i en teenagers tanker og prøve at se, hvordan det passer ind i vores verden, og så ramme deres forståelse bedst muligt,” fortæller Søren Weber Juul.

Inspiration og værktøj var vejen frem

Det er netop forståelsen af og for teenageliv og –tanker, der er i fokus i den nye Elite A-Youth-uddannelse. Optagelseskravet er en bestået A-træner uddannelse, og hvor nogle derefter vælger Pro-uddannelsen, så er der nu mulighed for at specialisere sig i de yngre årgange.

”I den her uddannelse sættes der specifikt spotlight på teenage-årgangene. Og det er noget helt andet end at træne senior, for det er en helt anden kultur, og der er så mange faktorer, der præger de unge. Lige pludselig er der agenter – og hvad betyder det eksempelvis for spillerne? Og så skal de også forholde sig til uddannelse og så videre. Så Elite A-Youth er meget målrettet aldersgruppen,” fortæller Søren Weber Juul.

Men Elite A-Youth-træneren har ikke blot fået en decideret værktøjskasse, der skaber forståelse mellem ham selv og teenager-kulturen – han har også fået et netværk af ligesindede.

”Uddannelsen har givet mig et forum, hvor jeg kunne snakke med andre elite ungdomstrænere, som berører de samme hverdags-ting som jeg selv. Man snakker ikke kun om at vinde i weekenden, men også de store ting, der præger hele kulturen på holdet. Selvfølgelig snakker vi også om spillestil, men vi har bare meget mere til fælles end det,” siger Søren Weber Juul, der dog ikke kun har fået inspiration gennem trænerne – men også andre træningsmiljøer.

”Jeg har rejst rigtig meget til forskellige fodboldklubber, og det er så stort og flot, når man eksempelvis er i Chelsea og sådan nogle steder. Men den største inspiration har jeg fundet på Island,” fortæller Søren Weber Juul, som besøgte Island i forbindelse med sin individuelle studietur.

”Islændinge formår at skabe en kultur, der skaber elitespillere og klarer sig ligeså godt som os – på trods af de blot har 320.000 indbyggere. Det er en kultur, hvor man arbejder stenhårdt, og hvor spillerne i højere grad selv tager ejerskab overfor deres egen udvikling. De tager både ejerskab i forhold til at træne godt og i forhold til deres fysiske udvikling. Det er klubberne, der sætter rammerne, men det er spillerne, der tager initiativet. Sådan er det generelt i hele samfundet. Og så er der sammenhæng mellem det, de siger, og det de gør,” siger Søren Weber Juul.

Der er da også et islandsk islæt over fremtidsplanerne, når man spørger ind til, hvilke redskaber Søren Weber Juul vil arbejde videre med i fremtiden.

”Jeg kan bruge den her uddannelse til rigtig meget. Udover netværket, som er blevet endnu stærkere, så er jeg blevet mindet om, hvor vigtigt det er at fordybe sig og stille de skæve spørgsmål og skabe sammenhæng mellem ord og handling. Og så har jeg jo arbejdet specifikt med kulturel ledelse med fokus på at udvikling af U17-spillernes selvbevidsthed,” siger Søren Weber Juul.

Ungdomskulturen kan ledes

Få at komme i mål med Elite A Youth-træneruddannesen krævede det, at Søren Weber Juul begav sig ud på sin helt egen rute - og her var det hans trænererfaring, der blev kompasnålen.

”Jeg oplevede tit, at spillerne ikke udviklede sig tilstrækkeligt, fordi de ikke tog ejerskab og ikke var bevidste om deres egne udviklingsområder. Til kamp og træning lod de sig ofte styre af individuelle tanker og følelser i stedet for at fokusere på at løse holdets opgaver,” fortæller Søren Weber Juul, der derfor valgte at fokusere på kulturel ledelse, som kan bruges som et ledelsesværktøj til udvikling af spillernes selvbevidsthed – og det kom der naturligvis nogle pointer ud af:

”I min opgave har jeg konstateret, at kultur kan indoptages til en færdighed. Fx kan teamwork gå fra at være et karaktertræk i kulturen til en færdighed hos spillerne. Og så konstaterede jeg, at ord og handling er nødvendig for spillernes udvikling af deres selvbevidsthed, og at kultur rent faktisk kan ledes,” fortæller Søren Weber Juul afslutningsvis.

Elite A-Youth-uddannelsen er en pilotuddannelse, og det er på nuværende tidspunkt ikke besluttet, hvornår uddannelsen udbydes igen. Hvis du vil blive meget klogere på kulturel ledelse, kan du læse Søren Weber Juuls eksamensopgave her. 

Seneste nyt fra "Opgaver og rapporter"