Gå til forsiden
MENU

Pigetalenter udfordres i Holland

I Holland har de den politik, at talentfulde piger skal træne med drenge så længe som muligt. DBU træneruddannelse deltog i UEFA Study Group Scheme den 26.-29. november, hvor Holland var værtsland for Danmark, Polen og Cypern.

Esmee_420x293.jpg
AF: DBU Kommunikation

”Jeg spiller med drenge, fordi de er stærkere end pigerne”, fortæller pige-spilleren Esmee.


 

På Spakenburgs træningsanlæg fulgte vi med stor interesse, hvordan de hollandske værter trænede børne- og ungdomsfodbold.

Blandt drengespillene på grønsværen skilte én af spillerne sig ud med sit lange lyse hår. Det var pige-spilleren Esmee på 15 år. Hun tacklede hårdt og løb lige så hurtigt som drengespillerne. Nico Romeijn, som er Head of Education of the Dutch Football Association forklarede, at i Holland har de den politik, at talentfulde piger skal spille med drenge så længe som muligt. 

”Når pigerne er meget talentfulde, kan de spille med drengene til de er 17 år, og de meget talentfulde piger kan endda spille med drengene til de er 19 år. Det vil udfordre den talentfulde pige til at blive en endnu bedre spiller.”, fortalte Nico Romeijn.

”Jeg spiller med drenge, fordi de er stærkere end pigerne”, fortalte pige-spilleren Esmee.

Fodboldakademier
I Holland har de 14 regionale fodboldakademier, som er fordelt over hele Holland. På fodboldakademierne arbejder hollænderne med elite og talentudvikling af de bedste spillere. 
Akademierne er organiseret ved at to-tre klubber er sammen om at drive et enkelt akademi.

”The best og the best is playing togeather”, fortæller Nico Romeijn.

Om UEFA studieture
DBU deltager i UEFA Study Group, hvis formål er at give fodboldforbundene mulighed for at udveksle idéer og best practice på tværs af landegrænser. I alle studieture og besøg deltager tre lande udover værtslandet. På trods af forbundenes forskelligheder, er det muligt at lære noget og at tage nogle elementer med sig hjem. Målgruppen for deltagelse på studieturene er hovedsageligt trænere.

Seneste nyt fra "Opgaver og rapporter"