Gå til forsiden
MENU

Drømmenes værksted er med til at ændre verden

På Right to Dream-akademierne i FC Nordsjælland og Ghana er ambitionen at ændre verden. Derfor får du som barn på akademiet at vide, at du skal drømme stort. Hver dag opfordres eleverne til at udforske grænsen mellem drømme og virkelighed. Det er nemlig den tilgang til livet, som morgendagens rollemodeller har.

Will Orben 1
AF: Joachim Højer Weichel // Foto: Andreas Lisby

Uanset hvilken fodboldtidsalder du selv har spillet i, har der altid været rollemodeller at se op til. I nutiden hyldes topspillere som Cristiano Ronaldo og Lionel Messi for deres ekstraordinære færdigheder, som er et produkt af målrettet arbejde hele vejen op gennem deres barndom.

Herhjemme har Superliga-klubben FC Nordsjælland og den bagvedliggende organisation, Right to Dream, på egen krop mærket, at der er et behov for rollemodeller, som viser vejen for de unge talenter på akademiet. Derfor har de ansatte i FC Nordsjælland, siden Right to Dream-organisationen opkøbte klubben i slutningen af 2015, ladet sig inspirere af arbejdet på akademiet i Ghana. De er gået systematisk til værks for at skabe et miljø, som kan opfostre fremtidens fodboldstjerner og rollemodeller – gerne i én og samme person.

I dag, tre og et halvt år senere, har klubben etableret et undervisningsunivers, hvis mål er at hjælpe eleverne med at opfylde deres potentiale som mennesker og spillere. Med andre ord forsøger klubben at gå forrest – ikke kun nationalt, men også internationalt – i jagten på at ændre verden med deres Right to Dream-filosofi. Det skal ske ved hjælp af de ambassadører, som akademierne i Farum og Ghana uddanner.

 

En holistisk uddannelse

Historien starter i 1999, da den tidligere Manchester United-scout Tom Vernon etablerer et fodboldakademi i Ghana. Det gør han, fordi han gerne vil give udsatte børn muligheden for at leve op til det potentiale, som han har set, de besidder. Alt sammen sker med henblik på at give dem muligheden for at komme til Europa eller USA for at studere eller spille fodbold – gerne på samme tid.

”At excellere inden for de to områder på én og samme tid kan sagtens lade sig gøre,” siger FC Nordsjællands Character Development Coach, Will Orben, som har haft ansvaret for at udforme og opdatere curriculum for de to akademier, siden han blev ansat i sommeren 2018.

”Mit job er at sørge for, at alle vores spillere på akademierne får muligheden for at nå det højest mulige akademiske og sportslige niveau,” forklarer amerikanske Will Orben, som selv har spillet professionel fodbold i Danmark, inden han begyndte at forfølge en karriere som lærer.

”Jeg har altid haft adgang til god uddannelse, hvilket har gjort det muligt for mig at opleve verden på mange forskellige måder. De erfaringer vil jeg give alt hver eneste dag for at dele ud af,” fortæller Will Orben, der føler sig forpligtet til at inspirere spillerne på akademierne til at være ledestjerner for deres lokalområder.

 

Diversitet skaber rollemodeller

Det er hele grundtanken, som Right to Dream-akademierne er bygget op omkring. At alle skal have muligheden for at forfølge sine drømme. For at få drømmene gjort til virkelighed er der brug for forbilleder, som viser vejen for den næste generation af fodboldstjerner fra Farum.

Klubben er på rette vej, fordi weekend efter weekend høster FC Nordsjællands unge Superliga-mandskab erfaringer, som de kan bruge senere i livet, når spillere som Abdul Mumin, Clinton Antwi og Mohammed Kudus står skulder ved skulder med Andreas Skov Olsen, Mads Valentin Pedersen og Victor Nelsson.

“Medmenneskelighed er noget, som vi alle har tilfælles,” siger Will Orben, som føler sig heldig og privilegeret over, at han på egen krop får lov til at mærke, at fodboldfamilien i Farum er blevet bragt tættere sammen af at have et fælles formål.

Således står alle sammen om at give tilbage til de miljøer, som spillerne er vokset op i. Senest har klubben sendt ældre akademispillere fra FC Nordsjælland ned til Ghanas hovedstad, Accra, for at afholde trænerkurser sammen med deres jævnaldrende fra det ghanesiske akademi.

Dermed har klubben taget et aktivt valg om at blande spillere fra mange forskellige kulturer sammen. Udgangspunktet har dog hele tiden været, hvad de kan lære af hinandens kulturer. Og den amerikanske Character Development Coach er overrasket over, hvor stort udbyttet har været.

”Styrken ved at have diversitet i vores miljø er, at folk lærer en masse af hinanden. Når du tager en gruppe med så stor diversitet, kan du ikke undgå at lære noget om dig selv og dine medmennesker. Det har været fantastisk at se, hvordan der er blevet bygget bro på tværs af meget forskellige kulturer,” siger Will Orben, som arbejder med spillere fra Danmark, Finland, Ghana, Norge og USA i Superliga-truppen, mens akademierne tæller langt flere nationaliteter.

Desuden rejser akademiholdene fra Farum og Ghana på ture til udlandet. I det nye år har FC Nordsjælland været repræsenteret ved flere stævner i Italien og Spanien, ligesom et blandet hold med spillere fra begge akademier har spillet en kamp i Tjekkiet og deltaget i en stor turnering i Japan.

 

Hjælper identitetsdannelsen på vej

Det fortæller historien om et miljø, hvor der er plads til alle typer, så længe de respekterer hinandens forskelligheder og dag efter dag er villige til at arbejde med sig selv.

”Vi vil ikke have én slags karakter. For vi tror ikke på, at der findes et ideal. I stedet skal alle respekteres for deres individualitet. Alle spillere er perfekte på deres egen måde,” fortæller Will Orben om, hvorvidt man som klub gerne vil have én bestemt type mennesker og spillere.

Dog vil klubben alligevel ikke gå på kompromis med visse karaktertræk, som man gerne vil se hos spillerne. Således skal man være ærlig, tage initiativ, være åben over for alle mennesker og være villig til at interagere med miljøet på og omkring akademierne.

”Forud for alt andet vil vi have troværdige karakterer,” forklarer Character Development-coachen, som altid opfordrer spilleren til at være sig selv. Det sker gennem sessions af 30-45 minutters varighed, hvor formålet er at inddrage spillerne i en interaktion med hinanden.

Hvert hold har én session om ugen, hvor eleverne for eksempel skal holde et oplæg for hinanden eller debattere roller på holdet. Det kan også være, at de skal arbejde med deres hukommelse eller deltage i aktiviteter, der er tilrettelagt omkring en udfordring. Desuden bruges Lego til at formidle nogle tanker, de har gjort sig. Det kan for eksempel være, hvad den vigtigste grund, til at de spiller fodbold, er.
”Hver session er tilrettelagt med henblik på at træne evnen til at kommunikere eller at skabe relationer,” forklarer Will Orben, der sammen med sin kollega James C. Nortey står i spidsen for sessionerne, hvor de blandt andet holder øje med, hvordan eleven reagerer på konstruktiv kritik, ligesom de også betragter spillerne uden for klasselokalet for at se, hvordan de holder relationer ved lige.

”Tidligere har vi ikke hjulpet spillerne nok til at lære sig selv at kende som mennesker,” lyder dommen fra manden med ansvaret for Character Development-programmet hos akademierne i Farum og Ghana.

”Som ung er alle ude på en rejse i jagten på at finde sig selv. Det, vi lærer dem, er at tage ansvar for deres egen rejse. Og det er meget nemmere at navigere, når spilleren er bevidst om sin egen motivation,” fortæller Will Orben, som har erfaret, at når formålet er større end én selv, øges lysten til at være den bedste udgave af sig selv.

”Vi stræber efter at skabe et miljø, der er centreret omkring fodbolden, men som uddanner drenge og piger til at inspirere andre og ændre verden ved at udnytte de muligheder, de får,” siger Will Orben, der er mere motiveret end nogensinde til at gøre folks drømme til virkelighed på Right to Dream Park.

Han er nemlig overbevist om, at de spillere, klubben sender ud i verden, vil gøre det samme for andre.

Seneste nyt fra "Strategi og ledelse"