Gå til forsiden
MENU

Fodboldspillerens forældre – fjende eller ven?

Forældreindflydelse er et omdiskuteret emne inden for spiller- og talentudvikling i fodbold. Spørgsmålet går på, hvor meget – eller hvor lidt – forældrene skal inddrages? Forældre investerer ligesom træneren tid i barnets sport. Og eftersom tid er menneskets vigtigste ressource, er det så på tide at se forældrene som en ressource, man som træner kan trække på?

FORÆLDRE 2
AF: Joachim Højer Weichel // Fotos: Anders Kjærbye - fodboldbilleder.dk

I løbet af foråret 2017 offentliggør det nationale analyseinstitut i Sverige en rundspørge fra landets fodboldklubber, som sender chokbølger gennem svenske fodboldmiljøer på tværs af alle aldre, køn, religioner, etniciteter og nationaliteter. Hver tredje unge fodboldspiller går nemlig med tankerne om at stoppe med at dyrke sporten på grund af forældre, der står på den anden side af sidelinjen og råber. Alligevel anerkender størstedelen af de adspurgte forældre også, at det er et problem, som skal løses.

Det problem vil en stockholmsk trekløver, bestående af klubberne AIK, Djurgården IF og Hammarby IF, gerne komme til livs. Derfor opretter de et forældrekodeks, som forældrene med en underskrift kommitter sig til: ”Jeg som forælder vil gøre mit yderste for at støtte mit barn, andre børn, ledere, dommere, embedsmænd og andre forældre i forbindelse med træning og kampe - gennem et positivt engagement.” I de første uger underskriver mere end 1600 forældre kodekset.

I Norge finder man en pendant til den danske udgave af DBU’s 10 forældrebud. Begge udgaver opfordrer blandt andet til at udvise respekt over for trænerens og dommerens beslutninger, ligesom man skal bidrage til at skabe en positiv stemning. Herhjemme er problemet ikke lige så udbredt som i Sverige, omend en rundspørge fra efteråret 2018, som DBU har foretaget, viser, at problematikken også findes på de danske fodboldbaner. Ét af modtrækkene, som sætter forældrene skakmat for en stund, er Silent Saturday, som flere klubber i børnefodbolden har eksperimenteret med. Idéen er, at trænere og forældre ikke må komme med negativ feedback – til gengæld må man rose spillerne, lige så meget man har lyst til.

Men er det på tide at betragte forældre som en ressource i deres barns udvikling i stedet for en forhindring?

Forældre er en guldgrube

Hos det engelske fodboldforbund er man i hvert fald begyndt at udfordre den opfattelse. I en artikel på The FA’s hjemmeside fra maj måned kommer fodboldforbundet med sit bud på, hvordan man kan indlede et samarbejde med forældrene, som kommer spilleren til gavn. I fremtiden vil man nemlig gerne undgå at skabe et os og et dem mellem trænerne og forældrene.

Det bygger på erkendelsen af, at én af de vigtigste faktorer i spiller- og talentudvikling er supportnetværket omkring spillerne – især forældrene, som er de vigtigste personer i et barns liv. Det skyldes, at et barn instinktivt stoler på sine forældre og gør, som de siger. Netop derfor kan man begynde at betragte forældrene som en ressource, så længe man afstemmer, hvilke forventninger man som træner har til dem, og hvordan succes skal udmåles. Det er vigtigt, fordi forældrene oftest kommer fra andre miljøer med andre tilgange til fodbold.

Først og fremmest kræver det, at træneren investerer tid i den enkelte forælder med henblik på at forstå dem og lære deres motivation at kende. Når du først har identificeret motivationsfaktoren, kan du lette dit arbejde ved at bruge en viden, når du kommunikerer med vedkommende. På den måde kan I undgå misforståelser, fordi forælderen kender til dine forventninger, og du kender til forælderens motivation.

Hvis du opbygger en relation til forældrene, kan du begynde at uddelegere og give dem mindre opgaver, så de føler, at de bliver involveret og har indflydelse. Det kan være alt fra praktiske opgaver til planlægning eller evaluering af træninger og kampe. For eksempel kan du involvere dem i deres barns fokuspunkter for en kamp, så de taler ind i samme emner som trænerteamet. Dermed giver du dem en stemme og skaber bedre betingelser for, at de ikke modarbejder det arbejde, du udfører.

En måde at stilrette forældrenes tilgang til spiller- og talentudvikling efter trænerens og klubbens er ved at udforme en forældrepolitik. Det viser Michelle Madsens speciale fra 2018 fra KU, som tager udgangspunkt i forældre-barn-relationen på et U14-hold i en unavngiven eliteklub. Her kommer hun frem til, at forældre kan blive bevidste omkring rollen ved at have en forældrepolitik i klubben. Forældrepolitik hjælper forældrene med at forstå, hvad korrekt forældreadfærd er. Forældrenes fornemmeste opgave er at støtte og hjælpe udøveren. Det er vigtigt, fordi det påvirker forældre-barn-relationen positivt.

Seneste nyt fra "Strategi og ledelse"