Gå til forsiden
MENU

Træner på de sociale medier

Danske toptrænere laver hyppigt interviews til TV, radio og diverse aviser og magasiner, men det er kun et fåtal af dem, der aktivt deltager i debatten på de sociale medier. Det er en fejl, mener digital rådgiver.

AHAUG2.jpg
AF: Hjalte Christensen

Foto: astridhaug.dk

Fodbolddebatten ruller hele tiden med nye emner og diskussioner i de etablerede medier, men i den grad også på de sociale medier. Spillerne, journalisterne, fansene er alle til stede på de sociale medier, hvor alle afkroge af fodboldverdenen bliver vendt og drejet, men trænerne er ofte fraværende på de platforme, og det burde de ikke være, mener Astrid Haug, der er digital rådgiver.

”De har mulighed for at skabe deres egne kanaler og deres egne medier og dermed udkomme med præcis de historier, de synes er vigtige,” siger hun.

Den 27. november 2018 var Astrid Haug foredragsholder, da en række af landets højest uddannede trænere var efteruddannelsesdag i fodboldens hus. Her var det tydeligt, at kursisternes kendskab til og brug af de sociale medier ikke var overvældende.

”Jeg tror, det skyldes, at mange af dem er skolet i en tid, hvor journalisterne og medierne var de dominerende, og så er de sociale medier først kommet til her de sidste 10-15 år. Der er måske mange af dem, der har valgt ikke at hoppe med på den vogn, selv om der er meget at vinde ved det,” siger Astrid Haug.  

Påvirke mediebilledet

Der kan ellers være en del at hente for cheftrænerne, som ofte bliver udsat for ros og mest ris fra diverse journalister, fans og mandagstrænere på de sociale medier. Den debat på de sociale medier kan nå langt ud, og kan også udvikle sig til historier i medierne. Det kan derfor være smart for cheftrænerne at deltage i debatten.

”Det her med at lukke øjnene, når der er en sag, der kører på de sociale medier, og tænke: Det her går nok væk af sig selv. Det synes jeg er uprofessionelt,” siger Astrid Haug.

Opbygge omdømme

En moderne cheftræner i en professionel fodboldklub er en offentlig person, som også er ansigtet udadtil for den klub, han arbejder for. Det kan derfor være i klubbens og sponsorernes interesse, at træneren er til stede på de sociale medier.

Det er et krav de fleste steder, at cheftræneren stiller op til interviews på klubbens egne platforme og til eksterne medier, men der kan være meget at vinde ved, at cheftræneren er til stede med eget navn på de sociale medier, fortæller Astrid Haug.

”Jeg håber, at de reflekterer over, hvordan sociale medier på forskellige måder kan være en god mulighed for dem. Det kan styrke deres image og omdømme, og det kan være en platform, hvor de kan fortælle de gode historier,” lyder det fra Astrid Haug.

Seneste nyt fra "Strategi og ledelse"